MORETTI 128 1972-1975 (FIAT 128)
INDEX
  Moretti 128 Coupé, Roadster (Fiat 128) 1972-1975
HISTORIA
         
  Moretti 128 Coupé, Roadster (Fiat 128)

Szestanoletni chłopiec Giovanni Moretti przybył do Turynu - miasta włoskiej motoryzacji, gdzie z biegiem czasu założył małą wytwórnią pojazdów. Zaczął od motocykli własnej konstrukcji, a w 1927 r. skonstruował swój pierwszy samochód. W 1939 r. powstała firma Societá Anonima Motocarri Elettrici Moretti (SAMEM), w której wytwarzano samochody ciężarowe z napędem elektrycznym. Moretti podjął próby budowy elektrycznych samochodów osobowych. Po wojnie, w 1945 r. zaczął interesować się pojazdami napędzanymi silnikami spalinowymi. Do 1948 r. wytwarzany jest samochód napędzany 2-cylindrowym silnikiem spalinowym o pojemności 350 cm3. Następnie budowane są samochody z silnikami o większej pojemności skokowej. Pojazdy mają oryginalne nadwozia. Moretti Fabbrica Automobili koncentruje się nad wytwarzaniem nadwozi, natomiast zespoły napędowe i jezdne wykorzystywane są przed wszystkim z samochodów FIAT-a. Powstają samochody o ładnych sportowych sylwetkach nadwozia. Przełomowym momentem w budowie nadwozi jest ukazanie się modelu Moretti Minimaxi. Oparty o zespoły jezdne i napędowe Fiata 500, samochód ten ma nadwozie "terenowego łazika" zdejmowaną częścią dachową. Tego typu pojazdy budowane są na bazie Fiata 126, Fiata 127, a ostatnio (1983 r.) z wykorzystaniem elementów Fiata Pandy 30/45*. Moretti 128 jest wariacją Fiata 128 ze sportowym nadwoziem.


Przekrój przez samochód Moretti 128

Samochód ten wytwarzany był w dwóch wersjach nadwoziowych: zamknięte Coupé, oraz otwarty Roadster ze zdejmowanym dachem. Do budowy tego pojazdu wykorzystano szereg elementów pochodzących z seryjnie produkowanego 128. Moretti 128 był wyposażony w standardowy silnik 128 o pojemności 1116 cm3, rozwijający moc 55 KM, zapewniający pojazdowi prędkość maksymalną 150 Km/h. Moretti był większy od standardowego 128 oraz wersji sportowych 128. Dł. x wys. x szer.
(4200 x 1280 x 1610 mm)
(128 3840 x 1590 x 1420 mm),
(128 Sport 3808 x 1560 x 1310 mm).

* - Fragment artykułu do samochodu Moretti z książki Poznajemy Samochody Osobowe Świata, Pojazdy Włoskie, pod red. Zdzisława Podbielskiego, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności 1986.

Reklamy Moretti 128 (Powiększenie Pliki w wysokich
rozdzielczościach)

 

Moretti 128 Roadster, miał zdejmowany dach z tworzywa sztucznego. Samochody Moretti miały ładne nadwozia sportowe.

Moretti 128 oparty jest o zespoły jezdne i napędowe Fiata 128

Moretti 128 Coupé. Moretti mimo innego nadwozia niż Fiat 128, posiadał wiele detali z seryjnego 128 jak np: Kierunkowskazy przednie oraz lampy tylne. Lampy przednie natomiast pochodziły od Fiata 128 Sport Coupé.

Wnętrze Moretti 128. Wskażniki oraz koło kierownicy również pochodzą z seryjnego 128.

We Włoszech istnieje kilkanaście specjalistycznych firm nadwoziowych; jedną z nich jest firma Moretti, która wykorzystuje zespoły seryjnych pojazdów w swoich nieseryjnych nadwoziach.

Moretti 127 był budowany z bardzo - a wręcz z identycznym nadwoziem jak Moretti 128. Różnica medzy tymi modelami sprowadzała się do detali nadwozia, inny kształt zderzaków, lamp przednich, kierunkowaskazów, oraz inne przetłoczenia maski przedniej. Moretti 127 był napedzany silnkiem podstawowym 127 - 903 cm3.

Komora silnikowa Moretti 128 Coupé, z widocznym "długim" przednim pasem.

Moretti Fiat 128 - subwersja modelu podstawowego.

Zbliżenie na atrapę z podwójnymi reflektorami.

Konsola z radiem była dostępna w 128 - jako wyposażenie dodatkowe.

Tabliczka znamionowa Moretti Fiat 128.

 
         
 
^ NA GÓRĘ