Savio i Francis Lombardi Fiat 128
INDEX
  Savio Fiat 128 Coupé,
Francis Lombardi Fiat 128
HISTORIA
         
  Francis Lombardi

Carrozzeria Francis Lombardi, została założona przez Charls'a Francis'a Lombardi (1897-1983) i przeszła do historii włoskiej motoryzacji. Jej założyciel jawił się jako człowiek odważny, zmysłowy o wielu talentach i wielkiej charyzmie. Zanim związał się z branżą motoryzacyjna był asem włoskiego lotnictwa I wojny światowej, konstruktorem i jako pilot pobił kilka rekordów m.in. na samolocie FIAT-Ansaldo AS1-AAVG odbywając bez lądowania trasy Rzym-Somali (1930r.), Rzym-Mogadisz (1931 r.), Tour Africa (1931 r.) – przelatując dystans 27.600 km pod afrykańskim niebem. W 1938 r. założył własną firmę AVIA Varcelli Anonima Industria Aeronautica która wyprodukowała rewelacyjny samolot szkoleniowy FL.3 używany do ćwiczeń m.in. przez RAF. Od 1947 r. rozpoczyna się działalność związana z motoryzacją, od 1950 oficjalnie pod firmą Carrozzeria Francis Lombardi w Varcelli. Firma projektowała głównie dla Fiata, oraz Lancii przerabiając opracowane już modele, ale zaprojektowała i produkowała w swoich zakładach całkowicie własne pojazdy pod nazwą FL (pod skrótem FL kryje się nazwa firmy Francis Lombardi). Zajmowała się także projektami pojazdów użytkowych i specjalnych. Szczególnym zaufaniem darzyła go firma FIAT zlecając mu nowe opracowania jak też przeróbki już istniejących projektów. Najbardziej znane to Fiat 127 4-door, Fiat 850 4-door, Fiat 1300/1500 2-door. Firma Francis Lombardi projektowała i produkowała dla takich firm jak: FIAT, Maserati, Lancia, Abarth, VW, NSU, Studebaker i pod swoją marką. Zakłady zamknięto w 1976 r., choć jeszcze pod marką FL biuro dalej projektowało.

Savio
Savio Carrozzeria firma z Turynu powstała w 1919r., przez braci Antonio i Giuseppe Savio. Od samych początków zajmowała się budową nadwozi samochodowych zabudowywanych na seryjnych podwoziach produkowanych aut. Zakład produkował dla takich marek Itala, OM, Isotta Fraschini, Ansaldo, Chiribiri, Alfa Romeo, Fiat and Lancia. Firma istnieje do dzisiaj i jest uważana za jedną ze starszych tego typu we Włoszech.
W roku 1975 rozpoczeła produkcję samochodu opartego na podzespołach fiata 126. FIAT JUNGLA 126 to projekt przedstawiony FIAT-owi który miał szanse produkcji seryjnej w zakładach fiata jednak do tego nie doszło. Model pozostał w produkcji tylko przez savio carrozzeria jako kontynuacja modelu jungla 600 modelu opartego na mechanice innego tylnonapędowego fiata 600. Innymi modelami Fiata jakie były prdukowane to Panda I (pseudo-cabrio), Uno (cabrio-buggy)


 

Okładka broszury reklamowej Francisa Lombardi Fiat 128, zwraca uwagę inny kształ atrapy i błotnika niż w seryjnym 128. Na zderzaku widoczny kierunkowskaz, identyczne posiadały "luksusowe GT" Iso Griffo.

Przód Fiata 128 w wykonaniu Francisa Lombardi, swoim wygladem przypomina Autobianchi A111. Auto wizualnie ładniej się prezentowało od swojego konkurenta Fiat 128 Moretti (poniżej).

Autobianchi A111 konkurent Fiata 128 w klasie kompaktowych przednionapędowych sedanów.

Fiat 128 FL

Koncepcja nowego nadwozia do seryjnego 128 sedan. Samochód pod nazwą Star su Fiat 128 zaprezentowany w 1972 r. Bryła nadwozia przypomina niemiecki NSU Ro80.

Savio Fiat 128 coupe, powstało w roku debiutu 128 w 1969 r. Fiat ze swoim coupe pojawił się dopiero w 1972 r. Przód Savio przypomina 128 coupe S z pojedynczymi lampami.

 
         
 
^ NA GÓRĘ