WYCZYNOWE 128
INDEX
 Wyczynowe 128

Giovanni's 128 - AutoItalia, June 1998, No.22

HISTORIA WYCZYNOWEGO 128
 Przedstawiony Fiat 128 był opisywany w lipcowym wydaniu magazynu AutoItalia.
Z artykułu wynika, że został stworzony na przestrzeni 4 lat najszybszy 128 jaki kiedykolwiek został zbudowany. Do budowy tego wyczynowego jakby nie patrzeć samochodu posłużyło standardowe nadwozie 128 sedan w wersji 2-drzwiowej.
 
 Seryjna masa "cywilnego" 128 z 820 kg została obniżona do ok 700 kg - co specjalne nie było zbyt trudnym zadaniem. Po rozbrojeniu samochodu, pozbawieniu go tapicerki, wymianie szklanych szyb bocznych i tylnej na szyby z pleksi, oraz zastąpieniu metalowych błotników na błotniki z kompozytów obniżono masę do poziomu Fiata Seicento.
 
 Jako serce tego wyścigowego 128 został zastosowany silnik 1500 SOHC, poddany modyfikacjom pozwalającym na uzyskanie maksymalnych osiągów. Standardowo
silnik 1500 SOHC (1498 cm3 stopień sprężania 9,1:1) osiąga moc rzędu 85 KM. Poprzez obniżenie masy koła zamachowego, wału korbowego, zmianie układu dolotowego i wylotowego oraz zastosowaniu sportowego wałka rozrządu Abartha, zwiększeniu stopnia sprężania w cylindrach do poziomu 12:1 można uzyskać bez większych problemów moc w zakresie od 96-120 KM. W tak przystosowanym silniku maksymalny moment obrotowy oscyluje w granicach 115Nm/6000 obr/min.
 
 - dając samochodowi dynamikę poniżej 10 s. do 100 Km/h oraz prędkość maksymalną w zależności od zastosowanych przełożeń skrzyni biegów oscylującą w przedziale 175-200 km/h. Jednak w przypadku tego 128 uzyskano z 1,5 litra pojemności moc rzędu 175 KM ! - co w połączeniu ze skrzynią kłową (sprzęgiełka kłowe, zamiast standardowych synchronizatorów - umożliwiające zmianę biegów bez wysprzęglania) w jaką został ten 128 wyposażony dają w sumie wyczynowe osiągi. Samochód o tak niskim stosunku masy do mocy silnika (700 kg/175 KM) mimo wysokiego współczynnika oporu powietrza wynoszącego dla standardowego 128 - Cx=0,43 - 100 Km/h osiąga w granicach 5-6 s. a prędkość maksymalną w granicach 240 km/h, Przy tak przekonstruowanym silniku uzyskuje się maksymalny moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów od 7000 do 9500 obr/min.
 
 Oczywiście nadwozie 128 jest zbyt delikatne do tego typu naprężeń dynamicznych jakim jest poddawane na torze wyścigowym, więc niezbędnym było wzmocnienie komory silnika
ożebrowaniem rurowym i klatką bezpieczeństwa uzupełnioną rozpórką zawieszenia.
 
INDEX
 

Fiat 128 Sport 3p Turbo

Opracowanie na podstawie www.Fiat128.de
(komentarz Bogusław Gajewski)

HISTORIA Fiat 128 Sport 3p TURBO
 Pierwotny wygląd Fiata 128 Sport 3p przed renowacją.
Nadwozie wymagało prac balcharskich wymiany niektórych blach, oraz prac konserwacyjnych.
 
 Przed renowacją samochodu nalezało rozbroić nadwozie z silnika, oraz z instalacji elektrycznej, która przeszkadzała w pracach blacharskich.
 
 Nastepnym krokiem było przystosowanie komory silnikowej do nowej zabudowy silnika ze sprężarką
 
 Błotniki zostały poszerzone w wyniku nadspawania na istniejące błotniki profilowanych nadkoli.
 
 Podwozie zostało pokryte warstwą powłoki ochronnej jednak wcześniej zostało odpowiednio wzmocnione.
 
 Następnym krokiem był remont silnika i skrzyni biegów oraz dopasowanie ich do siebie. Na zdjęciu widoczny rozrząd bez osłony (po prawej), alternator, pompa wody napędzane za pośrednictwem paska klinowego od wału. (po lewej)
 
 Silnik widok od przodu. Po prawej skrzynia biegów, w środku głowica ze skrzynką wałka rozrządu. Na samej górze dopływ powietrza ze sprężarki w miejsce tradycyjnego filtru powietrza.
 
 Po nałożeniu lakieru nalezało uzbroić gołe nadwozie i przeciągnąć wiązki instalzcji elektrycznej wzdłóż nadwozia.
 
 Do tak przygotowanego samochodu ostatecznie można było zabudować silnik.
Komora silnikowa po przebudowie. W miejsce akumlatora została wbudowana sprężarka (po prawej u dołu). Na półce w której mieściło się koło zapasowe został wbudowany akumlator, oraz zbiornik wyrównawczay płynu chłodniczego (orginalnie znajduje się po lewej stronie od dołu). W miejscu zbiornika wyrównawczego została umieszczona chłodnica powietrza doładowującego.
 
 Podwozie i zawieszenie też przeszło tunning.
 
 Ostatecznie samochód był gotowy w 1993 r. po 3,5 roku renowacji.
 
 Opisany Fiat 128 należy do członka Klubu miłośników Fiata 128 w Niemczech Jürgena Lingga.
 
 Samochód podczas zlotu miłosników Fiata 128 w Niemczech w 2001 r.
 
INDEX
 Fiat 128 Sport Coupé
 
 
 Brak danych na temat tego Fiata 128 Coupé. Jednak ze zdjęć można wywnioskować, iż przerobiony model jest wersją eksportową na Stany Zjednoczone. (Swiatła pozycyjne w błotnikach). Samochód został zaopatrzony w klatkę bezpieczeństwa. Silnik prawdopodobnie znajduje się centralnie przed osią tylną wewnątrz kabiny .
 
INDEX
 Zastava 1500
Opracowanie na podstawie www.Zastava.c2000.pl
(tekst i zdjęcia Łukasz Krzywda)
 
 Zastavka jest w rodzinie od samego początku tj.
od 1975 r., najpierw jeździł nią mój ojciec, później trochę brat a teraz ja. W trakcie eksploatacji sukcesywnie wprowadzałem zmiany w wyglądzie oraz ingerowałem w mechanizmy. W tym okresie auto moje przeszło dwa gruntowne remonty blach i jeden silnika.
Nadwozie. To część, która przeszła najwięcej zabiegów. Podczas ostatniego remontu wzmocniłem trochę przód auta poprzez wmontowanie wsporników z Ritmo łączących przód podłogi z podłużnicą.
 
 

Maska silnika została pozbawiona lewej kratki, z prawej strony zamontowałem wlot powietrza własnej konstrukcji. Klapa bagażnika otrzymała spojler pochodzący z Mercedesa. Zderzaki zaadaptowałem z Fiata 132, po kilku cięciach i spawaniu pasuja do Zastavy. Drzwi przednie otrzymały długą szybę co wymagało wstawienia trójkątów do mocowania lusterka (od Uno) i dodatkowych prowadnic.

 
 

Zawieszenie i hamulce. Przednie zawieszenie pozostało praktycznie bez zmian. Zastosowałem jedynie w kolumnach łożyska z Fiesty ale można również wykorzystać rozwiązanie Fiata. Teraz troche lżej kręcić kierownicą. W zawieszeniu tylnym wymieniłem resor na dwupiórowy z Ritmo. Hamulce bez zmian, zamontowałem jedynie serwo. Wnętrze. Oryginalna deska rozdzielcza otrzymała obrotomierz, czerwone tarcze zegarów, nakładkę w miejscu radia z włącznikami i trzema dodatkowymi wskażnikami.

 
 

Zamontowałem konsole środkową, w której znajduje się radio, korektor i zegarek. Przednie fotele pochodzą z Nissana a tylną kanapę przerobiłem sam, nadając jej kubełkowy kształt. Wyposażenie dodatkowe. Elektryczne podnośniki szyb, elektryczny szyberdach, trzecie światło STOP, alarm i centralny zamek sterowane pilotem, felgi alu AEZ 6Jx14 z oponami 165/65 R14, halogeny, trąbki

Podsumowanie: Mechanika: silnik 1500 Fiat Ritmo, skrzynia biegów 5 od Ritmo 1300, z tyłu twardszy resor przerobiony z Fiata Ritmo, łożyska na przednich kolumnach amortyzatora ułatwiające skręt, wspomaganie pompy hamulcowej.

 
 Nadwozie: elektryczne podnośniki szyb przednich, szyby przednie długie bez trójkątów, no wiesz lusterka regul. od wewnątrz, fotele przednie od nissana, tylna kanapa profilowana własnoręcznie, pasy z tyłu, spojler, pojedynczy wlot powietrza na masce, zderzaki z tworzywa, dodatkowe reflektory, konsola środkowa, przerobiony licznik i dodatkowe zegary na desce rozdzielczej, poprawiona elektryka, centralny zamek.

Opisana Zastava należy do klubowicza Klubu Zastava Łukasza Krzywdy
 
INDEX
 Seat 1200 Sport

Brak danych na temat tego Seata

 
 
^ NA GÓRĘ