INDEX
AKTUALIZACJA
Wyczynowe 128
Dane techniczne
Modele
Fiat 128 na rajdach
Fiat 128 w USA
Artykuły o 128 w R&T
Klub 128 w Niemczech
Klub Zastava w Polsce
Moretti 128 (Fiat 128)
Model 3D Fiat 128
Fiat Ritmo
Moje samochody
HISTORIA
         
 

Fiat 128 Rally

Fiat 128 Rally 1300 został wprowadzony do produkcji w marcu 1971 r. jako model sportowy normalnego modelu 128, którego nadwozie bazowało na 2 drzwiowym sedanie. Od standardowego modelu różnił się sportową stylistyką elementów nadwozia, czemu wyraz dawały dodatkowe reflektory, oraz sportowe zderzaki, a dokładniej dwie połówki zderzaka połączone chromowanym elementem ozdobnym, odsłaniającym wloty powietrza na przednim pasie.
Z tyłu różnica od standardowego modelu była jeszcze wyraźniejsza. Fiat 128 Rally otrzymał nowe przetłoczenie tylnego pasa z osadzonymi okrągłymi kloszami lamp. Identyczny zespół lamp tylnych posiadał Fiat 850 Sport, w których to zostały zblokowane w jednym kloszu światła pozycyjne i kierunkowskazy, a w drugim światła stop z lampą cofania. Tarcze kół bez kołpaków mają ozdobny, sportowy kształt, i są wykonane ze stopów magnezu. Sportowy charakter posiadało wnętrze samochodu. Koło kierownicy wyłożone było drewnem i było identyczne jak w Fiacie 850 Sport i Special. Na tablicy wskaźników obok prędkościomierza pojawił się obrotomierz, w prędkościomierz został wkomponowany wskaźnik poziomu paliwa. Wskaźnik ciśnienia oleju (jak przystało na samochód sportowy) oraz temperatury cieczy chłodzącej zostały osadzone na desce rozdzielczej w miejscu wykorzystywanym w modelu standardowym na popielniczkę. W podłodze został osadzony schowek na drobne przedmioty, wraz z popielniczką. Silnik Fiata 128 Rally poza mocą nie różnił się od modelu standardowego. Miał pojemność 1290 cm3 i rozwijał moc 82 KM. Zwiększenie mocy uzyskano dzięki wprowadzeniu 2-gardzielowego gaźnika oraz zmianie kolektora ssącego i wydechowego w celu lepszego odprowadzania spalin. Zabiegi te spowodowały zwiększenie stopienia sprężania z 9,2 do 9,8. Przez co została zwiększona dynamika i tak już dynamicznego samochodu. Do 100 km/h Fiat 128 Rally rozpędzał się 12,5 s. Prędkość maksymalna Fiata 128 Rally 1300 wynosiła 170 Km/h. Fiat 128 Rally już nie posiadał koła zapasowego nad silnikem jak model podstawowy, które trafiło do bagażnika. Było to związane z umieszczeniem usztywniającej belki przymocowanej do trzpienia mocującego koło zapasowe, oraz w poprzek komory silnikowej przymocowane do muld kolumn McPhersona. Zabieg ten miał na celu usztywnienie przodu na wypadek gwałtownych przeciążeń, które mógł nie wytrzymać nie usztywniony przód samochodu, ponieważ silnik standardowo jest przymocowany od spodu do nadwozia poprzeczną belką na trzterech śrubach - dwie do przegrody czołowej, - dwie do przedniego pasa. Obok silnika 1300 Fiat 128 Rally był wytwarzany z silnikiem o pojemności 1580 cm3, o mocy 93 KM (przez firmy specjalizujące się w tuningach standardowych samochodów Fiata - Giannini), dającą pojazdowi predkość maksymalną 175 km/h, a predkość 100 km/h z silnikiem 1600, osiągał już po 9,5 s. W drugiej połowie lat 70-tych Fiata 128 Rally zastąpił Fiat 128 Abarth (sprzedawany również pod nazwą sport), który podobnie jak poprzednik był "usportowionym" sedanem.

Fiat 128 IAVA

W Ameryce Południowej Fiat nigdy nie produkował wersji sportowych Fiata 128 tj. Fiata 128 Rally, Sport 3p, czy tez Coupé. Za to wprowadził do produkcji limitowaną serję Fiata 128 i Fiata 128 Europa z silnikami o sportowej charakterystyce, z krótko zestrojonymi przełożeniami oraz aluminiowymi szprychowymi felgami. Sportowe było też wnetrze samochodu co podkreslały sportowe koło kierownicy i zestaw wskażników (inny niż w modelu Fiat 128 Rally) oraz sportowe siedzenia. Wzrost mocy uzyskano poprzez zastosowanie 2-gardzielowego gaźnika typu WEBER i lepsze odprowadzenie spalin przez dwa odcinki rury wylotowej połączonej z 2 wylotowym kolektorem wydechowym identycznym jak w modelu Fiat 128 Sport, stopień sprężania pozostał niezmieniony i wynosił 8,8. Owe limitowane wersje miały nazwę Fiat 128 IAVA ("Instituto Argentino de vehiculos de avanzada."), natomiast Fiat 128 Europa IAVA 1300, ponadto miały oznaczenie TV1300. Można powiedzieć, że Fiat 128 IAVA był odpowiednikiem europejskiego Fiata 128 Rally. Orginalne Fiaty 128 IAVA miały silniki o pojemności 1116cm3 rozwijały moc 63 KM a więc 8 KM więcej niż standardowy Fiat 128 z silnikiem 1100, co pozwalało rozpędzić samochód do 100 km/h w 16,1 s, a maksymalny moment obrotowy wynosił 77 NM przy 3000 obr/min, Modele Fiata 128 IAVY 1300 posiadały w zależności od wersji od 73 do 88 KM, umożliwiając rozpędzić samochód do predkości 170 Km/h.

 


GALERIA

Fiat 128 Rally 1300 model z 1971 r.

Wskazniki Fiata 128 Rally, obok predkościomierza został umieszczony obrotomierz

Deska rozdzielcza Fiata 128 Rally, w miejscu wykorzystywanym w standardowym 128 przez popielniczkę wbudowano wskażniki ciśnienia oleju, oraz wskaznik temperatury cieczy chłodzącej. Identyczny zestaw wskażników posidała Zastava 1100 Special

Komora silnikowa Fiata 128 Rally, z widocznymi wzmocnieniami.

Fiat 128 Abarth zastąpił Fiata 128 Rally, w drugiej połowie lat 70-tych.

Wnetrze Fiat 128 Abarth, już nie miało polotu Rally, wersja ta również była sprzedawana jako Sport. W porównaniu z Rally silnik 1.3 miał tylko 60 KM.

Wersja sport posiadała czarne malowane pasy na bokach nadwozia i klapach - co miało podkreślać sportowy charakter wozu.


Zagłówki na tylnej kanapie były wyposażeniem fabrycznym.




Napis ABARTH na czarnym pasku miał być wyróżnikiem od "normalnej" 128.

Fiat 128 1100 IAVA

Fiat 128 1300 Europa IAVA

Akcesoria sportowe Fiata 128 IAVA, aluminiowe szprychowe obręcze kół, wskażniki, sportowe koło kierownicy, kolektor wydechowy od Fiata 128 Sport

Wskazniki Fiata 128 IAVA 1100, obok predkościomierza został umieszczony obrotomierz

Fiat 128 IAVA 1100 model z 1972 r.

Wnętrze Fiat 128 IAVA produkowane w latach 1972-1978.



         
^ NA GÓRĘ